هر متخصصی برای انجام امور نیاز به دستیار دارد، همانطوری که دستیار، برای متخصص یک سری امکانات فراهم می کند و یا قسمتی از کار را انجام می دهد. اندیکاتور نیز برای تریدر به حکم همان دستیار است، برخی از اندیکاتور ها یک سری اطلاعات را به تریدر نمایش میدهد و برخی دیگر نیز یک سری محاسبات ریاضی را بجای معامله گر انجام می دهد. با این تعریف ساده به جواب سوال “اندیکاتور چیست؟” رسیدیم. اما کاربرد آنها در کجاست و بهترین اندیکاتورها کدامند؟ و چرا از آنها استفاده می شود؟ را در ادامه با ما همراه باشید.

برای یک معامله گر حرفه ای استفاده از indicator امر ضروری محسوب نمی شود، چرا که خود تریدر می تواند تمام اطلاعاتی را که اندیکاتور؛ در اختیار او قرار می دهد را شخصا بدست آورد. و همچنین تریدر می تواند محاسباتی را که برخی از اندیکاتور ها انجام می دهد را خود محاسبه نماید. اما همه این موارد وقت گیر می باشد و به نظر می رسد که استفاده از اندیکاتور باعث افزایش راندمان خواهد شد. در واقع وجود اندیکاتور برای یک تریدر حرفه ای به منزله تسریع در امور مربوط به تحلیل و ترید می باشد.

انواع اندیکاتورها از نظر کاربردی

اندیکاتور ها (Indicators) در واقع راهنماهایی هستند که به تریدر کمک می کنند تا اطلاعاتی از جمله حجم معاملات انجام شده، بیشترین و کمترین قیمت، ممنتوم، تمایل به خرید و فروش و… را سریعتر بدست آورد. همه این اطلاعات که اندیکاتورها در اختیار تریدرها و تحلیلگران بازارهای مختلف مالی قرار میدهند، تنها برای رسیدن به یک هدف است و آن چیزی نیست جز سود بیشتر.

انواع اندیکاتورهای پر استفاده در بازارهای مالی

تعداد اندیکاتورهای استفاده شده در بازارهایی مانند فارکس؛ ارز دیجیتال؛ بورس ایران و دیگر بازارهای سرمایه بصورت روز افزون در حال افزایش است. اما نکته حائز اهمیت این است که اندیکاتورها به دو دسته تقسیم می شوند. اندیکاتور های پایه؛ آنهایی هستند که اطلاعات پایه را بدون هیچ محاسبات سلیقه ای نمایش می دهند. و اندیکاتورهای کاربردی؛ آنهایی که بر اساس اندیکاتورهای پایه ای توسط معامله گران طراحی شده اند تا با برخی محاسبات تریدر را یاری کنند. اما اندیکاتور های کاربردی خود نیز به چهار دسته تقسیم می شوند:

  • تشخیص روند (Trend): گروهی از اندیکاتورها که در کنار نمودار قیمتی نمایش داده میشود. و همانطوری که از اسم گروه مشخص است در تشخیص روندها کاربرد دارند.
  • نوسانی (Oscillator): این دسته شامل اندیکاتورهایی می شود که در قسمتی جدا از نمودار قیمتی نمایش داده می شود. همچنین دلیل نام گذاری آنها حرکت نوسانی آنها در یک بازه مشخص می باشد.
  • حجمی (Volume): اندیکاتوری که بررسی حجم معاملات در هر واحد تایم فریم مشخص می پردازند. برای مثال در تایم فریم یک ساعته، مشخص می کند که در هر ساعت چه حجمی از معاملات انجام شده است.
  • بیل ویلیامز (Bill Wiliams): این اندیکاتورها که توسط آقای بیل ویلیامز معرفی شده اند و همچنین براساس معادلات ریاضی، فیبوناچی و… گسترش یافته اند.

اندیکاتورها چون از داده های قیمتی استفاده می کنند همواره عقب تر از بازار هستند. اما تریدر می تواند با استفاده از تحلیلی که روی برخی آنها انجام میدهد، زودتر از تحلیلی که روی قیمت انجام می دهد به نتیجه (برای مثال تشخیص تغییر روند) برسد. به همین منظور یک تقسیم بندی دیگر برای اندیکاتورها لحاظ می شود که عبارت است از تقسیم بندی از لحاظ زمانی:

  • پیشرو (Leading Or Oscillator): اندیکاتورهایی هستند که معامله گر با استفاده از انها می تواند سریعتر از اینکه خود قیمت نشان دهد تغییر روند را تشخیص دهد. اکثر اینها، اسیلاتورها هستند.
  • پسرو یا تاخیری (Lagging Or Trend): اندیکاتورهایی که اکثر بر روی نمودار قیمتی نمایش داده می شود و تاییدیه ای هستند که آیا تغییر روند مشاهده شده بر روی نمودار قیمتی تثبیت شده است یا خیر؟ اما با اینکه شاید با این تعریف برخی بگویند که مفید نیستند، اما بسیار کارآمد می باشند.

معرفی 8 اندیکاتور معروف و کاربردی

طبیعتا تمامی اندیکاتورها که تا بحال طراحی و ارائه شده اند برای برطرف کردن یک نیاز تریدها بوده است، اما برخی از این اندیکاتورها معروف تر و محبوب تر از بقیه هستند. دلیل معروفیت این اندیکاتورها در کاربرد آنها می باشد، چرا که برخی از اندیکاتورها با اطلاعات مفید و جامعی که در اختیار تریدر ها و معامله گران قرار میدهند باعث می شوند، که ضریب موفقیت و سوددهی معامله گر بالاتر رود. برخی از محبوب ترین اندیکاتورها عبارتند از:

  • مووینگ اوریج
  • مکدی
  • ایچیموکو
  • آر اس آی
  • استوکاستیک
  • فیبوناچی
  • چنگال اندروز
  • پیوت

معرفی این چند اندیکاتور به این معنی نیست که به غیر از این 8 تا بقیه کاربرد چندانی ندارند و یا اینکه افرادی که از اندیکاتورهایی به غیر از این ها در تحلیل تکنیکال خود استفاده می کنند راه را اشتباه رفته اند. چرا که در ابتدای این مقاله اشاره نمودیم که هر اندیکاتور برای یک حوزه خاص مفید می باشد. در ادامه با توجه به محبوبیت اندیکاتور های فوق به بررسی مختصر هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

اندیکاتور مووینگ اوریج

MA یا همان میانگین متحرک یکی از پرکاربردترین اندیکاتورها می باشد که دارای چندین نوع مختلف می باشد برای مثال می توان به EMA اشاره کرد. با توجه به تنظیماتی که تریدر می تواند بر روی این اندیکاتور اعمال کند، این اندیکاتور میانگین حرکت تعداد مشخص شده از کندل ها را محاسبه می کند و در خروجی نشان می دهد. این اندیکاتور بعدا توسط افراد زیادی مورد استفاده قرار گرفته است و برخی از این افراد یکسری امکانات به آن اضافه نموده اند و آنرا به عنوان اندیکاتور جدید به بازار معرفی کرده اند.

اندیکاتور مکدی

شاید اندیکاتور MACD  معروف ترین اندیکاتور در بین نوسان گیر ها باشد. و اکثر افرادی که به ترید مشغول هستند حتما از این اندیکاتور استفاده کرده اند. در این اندیکاتور که از دو بخش خط سیگنال و هیستوگرام مکدی تشکیل شده است، می توان تمایلات بازار را شناسایی نمود و همچنین می توان با تسلط کافی بر روی این اندیکاتور قدرتمند یک ستاپ معاملاتی فوق العاده طراحی کرد. اطلاعات لازم جهت رسم هیستوگرام مکدی از نمودار قیمتی گرفته می شود، اما اطلاعات لازم برای رسم خط سیگنال از روی هیستوگرامهای خود مکدی بدست می آید.

اندیکاتور مکدی؛ یکی از پر سودترین و پر استفاده ترین اندیکاتور ها در تحلیل تکنیکال است، که جزئیات و قوانین بسیار زیادی دارد. بی شک یادگیری اندیکاتور مکدی برای هر تریدری لازم و ضروری است، اگر قصد دارید مکدی را یاد بگیرید، می توانید دوره آموزش مکدی سایت حامی تریدر؛ را خریداری کنید. این دوره آموزشی، یکی از جامع ترین و کامل ترین آموزش های مکدی در ایران است که بیش از 8 ساعت ویدئوی آموزشی، که بصورت کاربردی و به زبان ساده بیان شده است.

اندیکاتور مکدی بهترین اندیکاتور برای تمایلات بازار

اندیکاتور ایچیموکو

این اندیکاتور توسط ژاپنی ها ارائه شده است و جزء اندیکاتورهای پرکاربرد و سودمند می باشد. در نگاه اول بسیار پیچیده به نظر می رسد ولی اگر اجزای آنرا تک به تک بررسی نمایید درک و تحلیل با آن زیاد سخت نیست. این اندیکاتور با اینکه می تواند روندها را تشخیص دهد و سیگنال خرید و فروش نیز صادر نماید اما نقطه قوت آن در تعیین نواحی حمایتی و مقاومتی می باشد. بطور کلی ایچیموکو از 4 بخش تقسیم شده است که عبارتند از:

  • Kijun Sen:میانگین بیشترین قیمت و کمترین قیمت را در بازه بیست و شش روزه نشان میدهد.
  • Tenkan Sen: میانگین بیشترین قیمت و کمترین قیمت را در بازه نه روزه نشان میدهد.
  • Chikou Span: بصورت تاخیری می باشد که قیمت بسته شدن هر روز به عنوان قیمت 26 روز گذشته محسوب می شود.
  • Ichimoku Cloud (ابر کومو): این ابر در واقع ناحیه محصور شده بین دو خط زیر می باشد.
  • Senkou span A: میانگین دوره بیست و شش روزه از Tenkan sen و Kijun sen
  • Senkou span B: میانگین بیشترین قیمت و کمترین قیمت در یک بازه پنجاه و دو روزه می باشد.

ایچیموکو یکی از پیچیده ترین اندیکاتورها، اما پرقدرت

تحلیل با اندیکاتور ایچیموکو کمی پیچیده تر از دیگر اندیکاتورها می باشد اما بدلیل قدرتمندی و جامع بودن این اندیکاتور، طرفداران زیادی دارد. و برخی افراد کار با این اندیکاتور را یک روش تحلیل می دانند.

آر اس آی

این اندیکاتور که نشان دهنده شاخص قدرت نسبی می باشد، یک اندیکاتور اسیلاتوری است که در بازه بین 0 تا 100 نوسان می کند. از بیشترین مواردی که کاربران از این اندیکاتور استفاده می کنند میتوان به تشخیص تغییر روند با استفاده از واگرایی و همچنین رسم خط روند اشاره کرد. در این اندیکاتور دو محدوده وجود دارد که به محدوده های اشباع خرید و اشباع فروش معروف هستند. در بازارهای مالی مانند بورس ایران، که کمی تحلیل تکنیکال با مشکل مواجه است با استفاده از تنظیمات این اندیکاتور و مشخص نمودن نواحی اشباع زمان ورود به خرید و یا خارج شدن از سهم را تا حدی مشخص نمود.

استوکاستیک

استوکاستیک یا همان اندیکاتور نوسانی تصادفی، که ممنتوم (انرژی لازم برای انجام حرکت قیمت) حرکت را نشان می دهد. نحوه عملکرد این اندیکاتور که برخی استوکستیک هم می نامند به این صورت است، که این اندیکاتور آخرین قیمت را نسبت به بیشترین و کمترین قیمت مقایسه می کند، و سرعت تغییرات قیمت را نشان می دهد. نمودار استوکاستیک همانند آر اس آی نوسانی بوده و بین دو محدوده انجام می شود. اغلب از استوکاستیک برای شناسایی نقاط ورود به معامله استفاده می شود.

فیبوناچی

به احتمال زیاد با اعداد فیبوناچی آشنایی دارید این اندیکاتور هم با استفاده از این اعداد طراحی شده است. بطور کلی این اندیکاتور درصد هایی از روند قبلی را به عنوان نواحی که احتمال دارد قیمت بعد از رسیدن به آن نواحی از خود عکس العمل نشان دهد را نمایش میدهد. از بین این نواحی ناحیه 0.38 و 0.61 از معروف ترین نواحی هستند. چرا که در اغلب روش های تکنیکال حتی بدون اشاره به این نواحی فیبو، این نواحی به عنوان مرزهای یک سوم حرکت مهم در نظر گرفته می شود.

چنگال اندروز

در تحلیل تکنیکال بحث خط میانی با میانه از مباحث پر اهمیت می باشد. و اندیکاتور چنگال اندروز یا اندرو نیز برپایه این بحث گسترش یافته است. بطوری که اگر قیمت از خط میانی به سمت لبه بالایی حرکت کند نشان دهنده تمایل قیمت به صعود بوده و در غیر این صورت، یعنی در صورت حرکت قیمت به سمت لبه پایینی قیمت تمایل به کاهش دارد. البته نحوه تحلیل به این سادگی که مطرح شد نمی باشد و هر حالت شرایط و ضوابط خود را دارد.

پیوت

مشخص کردن پیوت ها یا همان نقاط چرخش یکی از اصول پایه ای در تحلیل تکنیکال می باشد. این کار توسط رسم خطوط افقی از مناطق چرخشی صورت می گیرد. و همچنین برخی از نواحی که برحسب بیشترین و کمترین قیمت و همچنین اولین و آخرین قیمت در یک بازه مشخص می شود، نیز توسط این اندیکاتور به راحتی بدست می آید. چون کاربران زیادی از این اندیکاتور استفاده می کنند توجه به نواحی مشخص شده توسط این اندیکاتور در تحلیل های معامله گران خالی از لطف نمی باشد.

ترکیب اندیکاتور ها و معامله توسط آن

علاوه بر اندیکاتور های فوق اندیکاتورهای زیادی نیز وجود دارد که به آنها اشاره نکردیم. اما اینجا بهتر است به این نکته اشاره کنیم که استفاده از یک اندیکاتور برای ورود به معامله منطقی به نظر نمی رسد. چرا که هر اندیکاتوری بازار را فقط از یک منظر مورد تحلیل قرار می دهد و نمی تواند جنبه های دیگر را به تریدر نشان دهد. به همین دلیل اکثر تریدرها برای ورود به معامله از ترکیب چند اندیکاتور جهت اخذ تاییدیه استفاده می کنند. این ترکیب اندیکاتورها باعث می شود که نقاط ضعف هر اندیکاتور توسط اندیکاتور دیگر کاور شود.

ترکیب اندیکاتورها با هم برای ورود به معامله

از جمله ترکیب های اندیکاتورها که زیاد مورد استفاده قرار می گیرد ترکیب اندیکاتورهای مووینگ اوریج (MA) با مکدی (Macd) و یا ترکیب مکدی با استوکستیک و یا آر اس آی می باشد. ترکیب اندیکاتور ها بر حسب استراتژی و دید تریدر دارد و نمی توان گفت که کدام ترکیب بهترین و قدرتمند ترین می باشد.

استفاده از اندیکاتورها و ترکیب آنها در تحلیل تکنیکال امری مرسوم می باشد. به طوری که حتی در روش تحلیل پرایس اکشن؛ که گفته می شود همه چیز در قیمت نهفته است و نیازی به دیگر اسیلاتورها و اندیکاتورها نیست، بعد از درک کامل اندیکاتور اجازه استفاده از آن برای تریدر صادر می شود. تا هم تاییدیه اخذ شود و هم سرعت تحلیل بالاتر رود.