در مقالات زیادی در مورد تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن صحبت شده است، اما کمتر به روش ها، شیوه ها و سبک های پرایس اکشن اشاره شده است، و این موضع باعث شده است که افراد نتوانند در مورد پرایس اکشن و شیوه های آن تصویر درستی در ذهن داشته باشند. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله به معرفی جامع و کامل انواع سبک های پرایس اکشن بپردازیم، و در نهایت با جمع بندی مطالب به معرفی بهترین سبک پرایس اکشن خواهیم پرداخت.

اگر میخواهید در مورد پرایس اکشن اطلاعات بیشتر و کامل تری به دست بیاورید می توانید مقاله “پرایس اکشن چیست؟” را در سایت ما مطالعه کنید.

معروف ترین و محبوب ترین سبک های پرایس اکشن

برای اینکه بهترین سبک پرایس اکشن را بشناسیم بایستی یک دید کلی در مورد سبک های موجود داشته باشیم، که ما در ادامه این مقاله تک تک سبک های معروف را به شما معرفی خواهیم کرد. این سبک ها، روشی ابداعی توسط افراد معروف و تریدر های نامدار جهان هستند که سالیان سال توسط شاگران آنها، در معاملات روزانه استفاده می شود. از معروف ترین سبک های پرایس اکشن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سبک لنس بگز (Lance Beggs)
  • سبک گالن وودز (Galen Woods)
  • سبک ال بروکس (Al Brooks)
  • سبک آر تی ام (RTM)
  • سبک فراکتالی (Fractal)

به غیر از سبک های فوق، سبک های زیادی نیز وجود دارد. اما معروفیت و محبوبیت این سبک ها به مراتب بیشتر از آنها می باشد.

سبک ال بروکس؛ معروف ترین سبک معاملاتی پرایس اکشن

دکتر ال بروکس (Al Brooks) چشم پزشکی که باعث گردید پرایس اکشن طرفداران بسیار زیادی را به خود جلب کند. چرا که او با روش خاص خود که بر گرفته از اصول پرایس اکشن می باشد، توانست با زبان ساده تر از قبل پرایس اکشن را به دنیا معرفی کند. در این سبک پرایس اکشنی کندل شناسی نیز به اطلاعات قبلی اضافه شد.

سبک ال بروکس در پرایس اکشن یکی از سبک های ابداعی دکتر ال بروکس است، که یکی از سبک های معاملاتی بسیار محبوب در جهان است

مدل کندل ها در این روش پرایس اکشن نقش مهمی را ایفا می کنند. چرا که در این مدل، هر شکل از کندل ها در تایم فریم که معامله صورت می گیرد، بیانگر نکات زیادی می باشد. این روش در مقایسه با سایر سبک ها، چون از روی کندل ها تحلیل ارائه می دهد دارای سرعت بالاتری می باشد. اگر میخواهید در مورد سبک ال بروکس اطلاعات بیشتری کسب کنید می توانید مقاله “معرفی کامل سبک ال بروکس و کاربرد آن در پرایس اکشن” را در سایت ما مطالعه کنید.

سبک لنس بگز؛ ابتدایی ترین سبک پرایس اکشن

اولین سبک پرایس اکشن که در واقع اصول پایه و اصلی را مطرح می کند، سبک لنس بگز (Lance Beggs) می باشد. در این شیوه ی پرایس اکشن تنها به اصول و قواعد اصلی که همان شالوده روش تحلیل Price Action می باشد پرداخته شده است. قواعدی از جمله روند ها، تغییر روند ها، محدوده های مقاوتی و حمایتی و…

روش معامله لنس بگز؛ یکی از محبوب ترین و پر استفاده ترین روش های معاملاتی در پرایس اکشن است.

طبیعتا روش لنس بگز؛ به دلیل ابتدایی بودن آن، بسیار روش ساده ای می باشد. اما حتی همین مدل ساده اگر واقعا درست درک شود می تواند یک سبک پرایس اکشنی کارامد و سود ساز باشد. این روش معامله گری به مرور زمان توسط اشخاص متعدد تکمیل و گسترش داده شد و جزئیات زیادی به آن اضافه شد، اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری در مورد این سبک معامله به دست بیاورید، بهتر از مقاله “معرفی کامل سبک لنس بگز در پرایس اکشن” را در سایت ما مطالعه کنید.

گالن وودز؛ سبک کمتر شناخته شده از پرایس اکشن

گالن وودز (Galen Woods) یکی از سبک های معروف پرایس اکشن است. این سبک بیشتر به سبک وودز مشهور است، در این سبک معاملاتی، علاوه بر اصول پایه و اصلی، به الگو ها نیز توجه ویژه ای شده است، که بیشتر این الگوها در نموار شمعی می باشد. در واقع می شود این طور گفت که در سبک وودز پرایس اکشن؛ الگوهای موجود در تحلیل تکنیکال کلاسیک، با رویکرد و منظر جدیدتر به اصول پایه ای پرایس اکشن اضافه شده است. البته این الگو ها بر خلاف تحلیل تکنیکال کلاسیک به هیچ وجه قصد تکه تکه کردن بازار را ندارند. کتاب ها و جزوات آموزشی زیادی برای این سبک معاملاتی در جهان وجود دارد، که بیشتر آنها به زبان فارسی نیز ترجمه شده است.

سبک آر تی ام (RTM) در پرایس اکشن

سبک معاملاتی آر تی ام (Read The Market) یکی از جدیدترین روش های معاملاتی در پرایس اکشن است، که بیشتر تاکید بر تمایلات بازار دارد، یعنی تحلیل گر سعی دارد عرضه و تقاضا را در بازار درک کرده و از روی آن اقدام به خرید و یا فروش کند. در واقع در این سبک، از روی نمودار قیمتی یک سری نواحی حمایتی و مقاومتی استاتیک و داینامیک مشخص می شود، و تریدر بر حسب قرار گرفتن قیمت در هر ناحیه نسبت به خرید و فروش اقدام می کند.

به طبع در نواحی حمایتی درخواست ها افزایش یافته و در نواحی مقاومتی عرضه بیشتر خواهد شد. حال تریدر بایستی با در نظر گرفتن این نواحی و همچنین اصول پایه و اصلی پرایس اکشن بهترین نواحی را برای ورود به معامله انتخاب نماید. ما در مقاله جداگانه ای سبک آر تی ام در پرایس اکشن؛ را بصورت کامل و جامع بررسی کرده ایم.

سبک فراکتالی؛ در پرایس اکشن

واژه فراکتال Fractal از کلمه لاتین Fractus (یعنی تکه تکه و بخش بخش) گرفته شده است، یکی از مهمترین خصوصیات فراکتال ها خود متشابه بودن (self similarity) آنهاست به این معنی که فراکتال ها از اجزایی تشکیل شده اند که هر جزء در آن شبیه به کل شکل میباشد و به عبارتی اشکال پیچیده از طریق تکرار اشکال ساده بدست می آیند. بسیاری از دانشمندان دریافته‌اند که هندسه فراکتالی ابزاری قدرتمند برای کشف اسرار طیف گسترده‌ ای از سیستم‌ ها و حل مسائل مهم در علوم کاربردی است و به همین دلیل، تعداد سیستم‌ های فیزیکی فراکتال شناخته شده به سرعت در حال رشد است.

دید چند تایم فریمی یا دید فراکتالی در سبک معاملاتی پرایس اکشن

فراکتال در پرایس اکشن به معنی دید چند تایم فریمی هست، یعنی چارت در تایم فریم های مختلف بررسی میشود و تائیدیه لازم از تمامی تایم فریم ها گرفته میشود، در این حالت تریدر می تواند با اطمینان بیشتر وارد معامله شود. اگر میخواهید در مورد روش معامله گری فراکتالی اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، می توانید مقاله “پرایس اکشن فراکتالی” را مطالعه کنید.

مزایای هر یک از سبک های معاملاتی در پرایس اکشن

خوب تا بحال با 5 سبک پرایس اکشن که تقریبا معرفترین آنها می باشند آشنا شدیم، اما مسئله این است که کدام یک از اینها بهتر است با کدام روش می توان بیشترین سود را بدست آورد. برای این منظور بهتر است نقاط قوت هر روش را بررسی کنیم.

  • روش لنس بگز که اصول و پایه را مطرح می کند و مزیت خاصی نسبت به دیگر روش ها ندارد، چرا که دیگر روش ها هم تمامی اصول لنس بگز را نیز رعایت و استفاده می کنند.
  • روش وودز با استفاده از الگوهای پرایس اکشن باعث افزایس ضریب اعتماد به نسبت روش لنس شده است. و روش ال بروکس با استفاده از کندل شناسی نسبت به روش های قبلی سرعت تحلیل را بالاتر برده و این سرعت عمل نیز به نوبه خود باعث بیشتر شدن میزان سود شده است.
  • در روش آر تی ام نیز چون بحث پیوت ها (نقاط چرخشی قیمت) مطرح می شود و با شناسایی عرضه و تقاضا تحلیل صورت می گیرد، احتمال تشخیص درست، افزایش پیدا میکند و در نتیجه معاملات خیلی بیشتر به سود ختم میشود.

اما آیا روشی وجود دارد که بتوان در پیوت ها و با ضریب سود بیشتر وارد معامله شد. یعنی ترکیبی از سبک های مختلف پرایس اکشن را ابداع کرد؟ در بخش بعدی به این نکته خواهیم پرداخت.

بهترین سبک پرایس اکشن

انتخاب بهترین روش و سبک معاملاتی پرایس اکشن کار بسیار سختی است، اما سبک فراکتالی؛ یکی از محبوب ترین و پر سود ترین روش های معاملاتی در جهان است، که می توان سبک فراکتالی را بهترین سیک پرایس اکشن دانست. چرا که در این روش مثل روش RTM نقاط عرضه و تقاضا، را مناسب برای ورود می داند.

معرفی بهترین روش و سبک های پرایس اکشن در معاملات بازارهای مالی

همچنین به دلیل دید چند تایم فریمی در این سبک معاملاتی، امکان تشخیص سریع نقاط ورود با اطیمنان بیشتر فراهم میشود. در دید فراکتالی ما مطمئن ترین محدوده های استاپ لاس و تیک پروفیت را مشخص می کنیم، که باعث می شود در هنگام شکست، معامله تریدر با کمترین میزان ضرر خارج شود و در موقعی که تحلیل به درستی صورت گیرد میزان سود بدست آمده حداکثری شود.

اگر به فکر یادگیری کامل پرایس اکشن هستید، می توانید دوره آموزش پرایس اکشن از سایت حامی تریدر را خریداری کنید. این دوره آموزشی بصورت کامل و جامع می باشد و مباحث را از 0 تا 100 پوشش داده است، و نقاط قوت هر یک از سبک ها در طول دوره به کاربران آموزش داده شده است.

سخن پایانی

ما در این مقاله به معرفی و بررسی مختصری از انواع سبک های معروف و شناخته شده پرایس اکشن پرداختیم، و همچنین بهترین سبک معاملاتی در پرایس اکشن را به شما معرفی کردیم، اما این بدان معنی نیست که این سبک برای شما هم می تواند بهترین باشد، با این باور که تک تک سبک ها به تنهایی، کامل و کارآمد هستند، اما هر شخص نسبت به شخصیت، دیدگاه ها و انتظارات خود می تواند هر یک از این شیوه ها را برای ترید کردن انتخاب کند.

اما بهتر است هر کدام را که انتخاب میکند، به گونه ای برای خود شخصی سازی کند که نیاز به بررسی مکرر مراحل ترید نباشد. انجام معاملات با استفاده از هر استراتژی باید به صورت ناخودآگاه تریدر صورت گیرد.